Zaterdag 28-02-2015 - Reisverslag uit Opononi, Nieuw Zeeland van RadboudenElvira - WaarBenJij.nu Zaterdag 28-02-2015 - Reisverslag uit Opononi, Nieuw Zeeland van RadboudenElvira - WaarBenJij.nu

Zaterdag 28-02-2015

28 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Opononi

Vandaag zijn we om 09.00 weer op pad gegaan. De aankomende dagen is ons treven om Northland aan te doen. Dat is het stuk land dat boven Auckland ligt. We zijn langs de westkust omhoog gaan, We kwamen in een dorpje en daar hadden ze een Nederlandse winkel. Hier zijn wij nog even gestopt om te kijken wat ze allemaal hebben. Hier heeft Radboud uiteraard weer een stukje echte Hollandse ‘old Amsterdam’ gekocht. Ook hadden ze hier Nederlandse voorlees boekjes liggen om gratis mee te nemen. Wij hebben er voor Ella en Erin een paar meegenomen. Na nog even aan de overkant van de straat een coffee to go te hebben ophaalt zijn wij onze reis vervolgd.
Na twee uur te hebben gereden, kwamen we aan in een Kauri forest ‘Waipoua Forest Park’. Dit is één van de weinige oerbossen in Nieuw Zeeland waar we de Kauri boom nog kan bewonderen. Het is een soort conifeer of pijnboom die voorkomt in het noordelijke, subtropische deel van het Noordereiland. Kauri’s kunnen tientallen meters hoog worden en zijn pas na ongeveer achthonderd jaar volgroeid.
De Maori en Europeanen hebben de meeste bomen gekapt voor diverse doeleinden en ten behoeve van de scheepsbouw. De uitgestrekte oeroude bossen zijn hierdoor helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er nog een aantal kauri’s bewaard gebleven, drie hiervan hebben wij kunnen bewonderen vandaag.
Na een mooie wandeling in dit bos, zijn we onze route vervolgd naar Opononi, hier zouden we kunnen zandduin surfen, maar helaas was alles dicht in dit dorp en viel er vandaag geen klap te beleven. We zouden hier ook eigenlijk blijven slapen, maar we besloten toch maar nog een uurtje door te rijden, zodat we de bestemming konden bereiken die we eigenlijk voor morgen op de planning hadden staan. Opononi lag aan de westkust en met een weg dwars door het stukje land konden we zo oversteken naar de oostkust. We kwamen door een dorp Kawakawa, dit is een gat van niets, maar ze hebben als enige stad de trein dwars door het centrum liggen en ze hebben echt super mooie openbare toiletten. Deze toiletten zijn ontworpen door de beroemde architect ‘Hundertwasser’. Het is echt erg leuk plassen hier. En aangezien we toch moesten, zijn we uiteraard naar deze wc gegaan. Na de korte stop was het nog maar een kwartiertje naar Paihia, wat voor de aankomende dagen de plek is voor een mini vakantie in onze vakantie. Deze plaats ligt in de Bays of Island, dit gebied staat bekend als de caribien van Nieuw Zeeland en het is de langste bay van Nieuw Zeeland hij is 16 km lang. Deze baai bezit 144 eilandjes en heeft echt groen/blauw water en veel zand stranden.
In het plaatsje Paihia hebben we een camping opgezocht en zijn we lekker uit eten geweest in een soort van steakhouse. Daar heb ik echt de heerlijkste bouillabaisse (vis maaltijd soep) ooit gegeten. En Radboud had een heerlijke surf en turf. Na het heerlijke eten, zijn we langs het strand weer naar de camping gelopen, omdaar vervolgens heerlijk ons bedje weer op te zoeken.