Maandag 23-02-2015 - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van RadboudenElvira - WaarBenJij.nu Maandag 23-02-2015 - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van RadboudenElvira - WaarBenJij.nu

Maandag 23-02-2015

23 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Greymouth

We hebben vandaag weer even heerlijk uitgeslapen tot 09.00. We zijn na het ontbijt vertrokken naar Greymouth, daar wonen Eric en Esther. Eric is een oud collega van Harry, Radboud zijn vader. Toen Harry en Anne 8 jaar geleden naar Nieuw Zeeland zijn geweest hadden ze een camper van hun gehuurd en zijn zij nog een paar dagen bij Eric en Esther thuis gebleven. Eric en Esther zijn twee jaar geleden van Christchurch naar Greymouth verhuisd om daar een motel te gaan runnen.
Wij hadden gepland om daar even aan te waaien en om te kijken hoe het hun nu vergaat.
Het was van de camping nog maar een half uur rijden naar Greymouth, dus we waren er rond koffietijd. Ze keken erg verbaasd toen we aan kwamen rijden en ze hadden niet direct in de gaten dat wij het waren, maar ze hadden ons ook zeker niet verwacht. Ze dachten dat wij ons hotel nog hadden en dat het voor ons een onmogelijk opgave zou zijn om naar Nieuw Zeeland af te reizen. Maar nadat we ze hadden bijgekletst over hoe en wat en nadat we hun mooie motel, Alphine Roses Motel, hadden bewonderd werden we uitgenodigd voor een lekker kopje koffie. Na wat kletsen en trip tips heeft Radboud Eric even geholpen met de nieuwe bedden naar de kamers te verslepen en ben ik aan de overkant van de straat boodschappen gaan doen voor een aantal dagen, want de koelkast was weer leeg. Toen ik terug kwam waren de mannen klaar en besloten wij om onze reis te vervolgen, want ook Esther en Eric moesten weer verder met hun werk.
We zijn de kustlijn vervolgd naar Punakaiki, hier is het erg bekend om de Pancake rocks. Ze hadden mooi wandelpad langs de kust gemaakt en met uitzichtpunten op de rotsen die zo waren ingesleten dat het leek op stapels pannekoeken. Ook hadden ze hier blow holes, dit waren gaten waar het water door slaat en dat het water er dan uit wordt gespoten. Het was erg mooi om te zien allemaal, tussen de regendruppels door. Het weer was erg afwisselend, maar hier staat de westkust ook om bekend, dan zon en dan weer regen. Dit kan in 5 minuten veranderen, heel apart om te zien.
Na deze wandeling zijn wij door gereden naar Westport, dit is onder andere het gebied waar de Nederlandse film Bride Flight is opgenomen, maar het staat hier ook bekend om de seal colony. Dit is een grote rots in het water waar zeehonden lekker spelen, vissen, zwemmen en zonnen. Ook hier was weer een mooi wandelpad gemaakt langs de kust en was weer erg prachtig om te zien. Toen we terug liepen naar de auto zagen we de lucht echt gitzwart worden met witte wolken er tussen, dus we dachten snel in de auto en zorgen dat die bui ons niet bereikt. We konden prachtig om die bui heen rijden, dat is echt heel apart. Uiteindelijk kregen we nog een staartje mee, maar dat scheelde
’s avonds weer de bus wassen.
Vanuit Westport hadden we van Eric en Esther het advies gekregen om nog even langs Motueka te rijden en om daar de ‘Split Apple Beach’ te bekijken. Dus reden we vandaag nog maar even verder om in ieder geval Motueka in de avond te bereiken. Het was weer een indrukwekkende rit met weer heel veel bergen, dit keer met veel groen en vol regenbogen in de ‘Rainbow Valley’. Rond 19.30 hadden we de camping bereikt en zijn we lekker gaan koken, douchen en weer heerlijk gaan slapen. Het was ondanks de regen weer een super mooie dag!

• 26 Februari 2015 - 10:43

Julie:

You must have driven the Buller Gorge. That is one of my favourite roads in NZ. Beautiful southern rainforest.